Formule 1 Abu Dhabi - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Mark Zevenberg - WaarBenJij.nu Formule 1 Abu Dhabi - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Mark Zevenberg - WaarBenJij.nu

Formule 1 Abu Dhabi

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

06 November 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallotjes,

Wat was dat super vet. Ik ben echt heel erg blij dat ik deze kaartjes had gekocht. Ik had dit namelijk niet willen en mogen missen. Het geluid, de beleving, het evenement en natuurlijk de race. Het was geweldig leuk.

Ik ben ’s ochtends om half 9 vertrokken met de metro richting het Ibn Batutta Station. Daar aangekomen ben ik maar in de bus gaan zitten, met de hoop dat ik daar kaartjes kon krijgen. En ja hoor, dat kon. En ook was ik net op tijd. De bus gaat 1 keer in het half uur vanaf dat station richting Abu Dhabi, en ik was de een na laatste die de bus in kon. Dus vertrokken we, terwijl er al een enorme rij achter mij gevormd was. Deze mensen moesten allemaal een half uur wachten op de bus.

Na 2 uur in de bus kwamen we dan eindelijk aan op het Central Bus Station Abu Dhabi. Ik had op het internet gelezen dat je eerst de hoofdweg moest oversteken om bij de goede bushalte te komen, waar de bus zou vertrekken die mij richting Yas Marina Circuit zouden brengen. Klinkt heel simpel, maar dat was het toch even niet. Er zitten namelijk aan 2 kanten van het station hoofdwegen. En ik koos voor degene waar ik bussen zag vertrekken. Achteraf bleek dit de verkeerde hoofdstraat te zijn en was ik dus helemaal verkeerd gelopen.

Met de bus is het vanuit Abu Dhabi richting het circuit ongeveer een uurtje, maar toevallig niet in de bus die ik had gekozen. Deze kreeg namelijk een lekke band onderweg (tuurlijk!!!). Gelukkig zaten er ook wat Indiërs op de bus, dus kon ik mij ook een beetje erbij vermaken. Wat ik al gemerkt heb hier is dat Indiërs een werkje voor 1 persoon met 40 man willen doen. Dus de bus had een lekke band, maar ze kregen het voor elkaar om het eruit te laten zien alsof de bus in vuur en vlam stond. Alle duren en luiken gingen open, sommigen begonnen druk te bellen en anderen stonden al schreeuwend te zwaaien en te gebaren naar elkaar. Één groot gekkenhuis konden ze ervan maken.

Uiteindelijk was ik na 4 uur reizen aangekomen. Even ter vergelijking, een scootmobiel die maar 40 km/h gaan zou nog sneller aankomen bij het circuit als dat ik met de bus en de metro had gedaan. Op de bus met de lekke band zat ik met iemand uit Kenia, Mohammed. We gingen allebei alleen naar de race en zagen dat we bij elkaar op de tribune zaten. Dus we hadden afgesproken om samen vandaag op pad te gaan. Erg gezellig.

We zijn eerst naar F1 village geweest. Hier staan wat stalletjes, maar zijn ook hallen met van alles en nog wat. En er waren ook de handtekeningen sessies van de coureurs. En toen ik binnenkwam was Caterham handtekeningen aan het uitdelen. En daar rijd de enige Nederlander van de hele Formule 1. Dus ik kocht snel een pet van Caterham, zodat hij kon signeren. Dacht ik even snel te doen, todat ik om het hoekje keek. Stond er een enorme rij. Graag zou ik daar willen staan, maar ik vond niet dat ik het kon maken ten opzichte van Mohammed. Ik had hem net 30 minuten daarvoor leren kennen en afgesproken dat we samen zouden gaan rondlopen, en dan zou ik voor 20 minuten in de rij gaan staan voor een handtekening van een Nederlander.

We hebben daar niet heel lang rondgelopen. Wel hebben we allebei in een simulator gezeten om het Formule 1 gevoel een beetje na te bootsen. Moesten we 1 rondje rijden over het circuit (op de computer dan hè). En rara, ik had eventjes de snelste tijd neergezet van de dag. Dus misschien moet ik stoppen met mijn opleiding en autocoureur worden (haha). Verdient namelijk heel erg goed.

Daarna zijn we alvast naar onze tribune gegaan. Maar naast de tribune ligt de Yas Marina Kartzone. En omdat we nog tijd zat hadden, hebben we daar gekart. Erg leuk om weer te doen, en het was nog een mooie baan ook nog. Maar het was wel vermoeiend, omdat deze karts veel harder gingen dan in Nederland. Maar zeer vermakelijk was het zeker. Ik had de 10de tijd neergezet, waar ik nog steeds niks van snap. Ik ben namelijk maar 2 keer ingehaald en had wel 20 keer anderen ingehaald. Helaas helaas, maar het was wel erg leuk.

Hierna zijn we naar binnen gegaan, de tribune op. Hij zat in een ander vak, maar we hadden afgesproken dat hij bij mij kwam zitten. Hier zijn we al snel weg gegaan, omdat ik eigenlijk wel een beetje heel erg aan de verkeerde kant van de tribune zat. De tribune waar ik zat is de Northstand, wat een U-vorm heeft. En ik zat helemaal aan het einde van de tribune op de onderste rij, aan de zonkant. En omdat de race tijdens zonsondergang is, zou ik dus de zon de hele tijd pal in mijn gezicht hebben. Dus we zijn ergens naartoe gegaan waar we in de schaduw zaten en waar we het beste zicht hadden op de baan.

Voordat de race begon, waren er nog dingen voor de race gepland. Toen we binnenkwamen was er een andere race gaande. Leuk om te zien, maar niet precies waar ik voor kwam. Het was nog 2 uur wachten totdat het begon. Na de race zou de drivers parade komen. Ik weet nog van de vorige keer dat alle coureurs één voor één langskwamen, maar deze keer kwamen ze allemaal met één grote truck die na 20 seconden weer voorbij was. Daarna kwam er nog een vliegtuig van Etihad een paar keer overvliegen. Echt heel dichtbij. Vlak voor de race kwam het volkslied en daarna was het tijd voor het begin, het begin van het spektakel.

We zaten echt op de beste plekken die je maar kon bedenken. We zagen ze al van ver aankomen, en konden ze nog in de verte zien wanneer ze ons al voorbij waren. Ik denk dat we zeker meer dan anderhalve kilometer konden zien, terwijl het bij mijn originele plaats misschien maar 400 meter was. Maar wat ik ook overweldigend vond was toch wel het geluid. Ik had oordoppen meegenomen vanuit het kantoor, maar nog was het erg luidt. Ik was er zeer blij mee, zeker omdat ik wist dat ik de dag erna met allerlei Indiërs moest werken die heel gebrekkig Engels praten. En het helpt niet bepaald als ik ook nog half doof ben van de dag ervoor.

En ondanks dat Vettel dik had gewonnen, was het toch een mooie race. Want alles daarachter bleef wel bij elkaar, denk ik tenminste. Het was namelijk best wel lastig om dat te bepalen. Zeker omdat er wel schermen waren, maar deze zo ver weg stonden dat ik het niet echt kon lezen. Ook was er een commentator die te horen was op de tribune. Het enige probleem was dat je hem alleen kon horen als er geen wagens waren. Als die er wel waren, maakten deze zoveel kabaal dat hij er nooit overheen kwam.

Na de race heb ik afscheid genomen van Mohammed en ben richting de taxi gegaan. Ik had besloten om terug maar met de taxi te gaan, voordat het me weer 4 uur zou kosten om in Dubai te komen. En ik had ergens op het internet gelezen dat de taxi’s uit Abu Dhabi nog goedkoper waren dan die in Dubai. En dat is helemaal waar. Voor 180 Dirham (omgerekend is dat 36 euro) was ik terug in Dubai. Spotgoedkoop dus, zeker als je weet dat je 100 kilometer heb gereden.

  • 06 November 2013 - 15:35

    Anniek:

    Hey Mark,
    Super gaaf, de race. En een leuk verslag!
    Ook leuk dat je iemand was tegengekomen en hierdoor een veel betere plek had.
    Ik kan alleen je video niet zien via de site, maar die heb je ook naar papa gestuurd toch?
    Want dan heb ik hem al gezien!
    Dikke knuffel van mij! X

  • 06 November 2013 - 16:30

    Oma De Vri3es:

    Hallo Mark wat een ontzettende mooie dag heb jij daar gehad geweldig.En dan ook nog iemand treffen waar je het leuk mee kon vinden,weet je ook waar hij woont of zijn jullie zo uit elkaar gegaan? Maarook weer een gezellig verslag om te lezen lijkt mij trouwens beter dat je deze opleiding verder af maakt hoor veel te gevaarlijk dat harde racen ha ha.Nou hier ook alles z.n gangetje zitten nog steeds in dit kleine huis en het wordt wel half December voor wij de sleutel weer krijgen. Maar gezellig Maandag je vaderen moeder leuk hoor geniet er van knuffel van mij oma

  • 06 November 2013 - 18:17

    Debby:

    Hey Mark,
    Wat zal het studentenleven je straks tegenvallen. Het is iedere dag een feestje bij jou daar :-)
    Mooi weer en alleen maar leuke dingen doen.
    Gezellig dat je ouders volgende week komen. Heb je al een draaiboek klaar?
    Veel plezier , groeten Debby

  • 06 November 2013 - 19:49

    Gisela:

    Hey Mark, leuk verslag. Fijn een formule 1 bijwonen in Abu Dabi kun je ook van je verlanglijstje wegstrepen. Gaaf hoor. Tja ik sluit mij aan bij Debby, straks weer in terug in het studentenleven op het winderige Terscheling zal je niet meevallen. Gelukkig heb je dan nog je herineringen. Maar eerst nog wat meer leuke activiteiten doen in Dubai. Duiken in het aquarium mischien.?
    Tot gauw, dan mag je ons rondleiden in Dubai.

  • 07 November 2013 - 12:34

    Martin:

    Hi Mark,

    Wat een gave foto's! Leuk dat je opgetrokken bent met die man uit Kenia. Zie je binnenkort. Groet uit Odessa.

    Pappa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Actief sinds 31 Aug. 2013
Verslag gelezen: 2915
Totaal aantal bezoekers 12575

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 15 December 2013

Stage

Landen bezocht: